„În[1] ceea ce priveşte Noaptea de la jumătata lunii Şa’ban, Tabi’în-ii din Şâm, precum Khalid ibn Ma’dan, Makhul, Luqman ibn ‘Amir şi alţii, obişnuiau să cinstească această noapte şi să depună mari eforturi în adoraţia lor. De la ei au învăţat oamenii calităţile acestei nopţi şi au învăţat să o cinstească.” (Ibn Rajab Al-Hanbali – Lata’if Al-Ma’arif)[2]

„Cât despre Noaptea de mijlocul lunii Şa’ban, hadith-uri şi relatări au fost transmise încă de la început în privinţa calităţilor sale şi s-a transmis că un grup de salaf (predecesori pioşi) obişnuiau să-şi sporească adoraţia în această Noapte.” (Ibn Taymiyya, Majmu’a al-Fatawa)

Se relatează de Abi Tha’laba Al-Khuşani (ca Allâh să-l aibă în mila Sa): „Profetul ﷺ a spus: ‘Când vine Noaptea de la jumătatea lunii Şa’ban, Allâh se uită la creaţia Sa şi îi iartă pe credincioşi şi îi ţine pe necredincioşi (în necredinţa lor) şi îl lasă pe cei care au ură în duşmănia lor până când aceştia abandonează [resentimentul]”.

Într-un alt hadith, Profetul a făcut următoarea invocaţie în timpul prostrării sale de la jumătatea lunii Şa’ban: „A’işa (ca Allâh să fie mulţumit de ea) a spus: ‘Noaptea de la jumătatea lunii Şa’ban era a mea (în repartizarea zilelor între soţiile Profetului, era ziua rezervată ei, n.t) şi Trimisul lui Allâh era în locuinţa mea. El s-a prosternat şi a spus: ‘Caut refugiu în mulţumirea Ta de mânia Ta. Şi caut refugiu în iertarea Ta de pedeapsa Ta şi caut refugiu în Tine de Tine. Nu pot să te slăvesc [cu slava mea], Tu eşti aşa cum Tu însuţi te slăveşti.

Profetul (ﷺ) obişnuia să petreacă Noaptea de la jumătatea lunii Şa’ban în rugăciune şi post.

Se relatează de la Ibn Maja[3] sub autoritatea lui ‘Alî (ca Allâh să fie mulţumit de el) că Profetul (ﷺ) a spus: „Dacă era Noaptea de jumătatea lunii Şa’ban, atunci (el, ﷺ) stătea [în rugăciune] în timpul nopţii şi postea în timpul zilei. Căci Allâh se pogoară în cerurile pământului atunci când soarele apune şi spune: ‘Este oare cineva care să ceară iertare ca Eu să-l pot ierta? Este oare cineva care să ceară subzistenţă ca să i-o pot acorda? Este oare cineva în suferinţă ca să-l pot alina? Este oare cineva , etc’, până la apariţia zorilor.”

Din acest motiv este încurajată abundenţa în practica rituală în timpul acestei nopţi, în special în rugăciune şi invocaţie (du’a). ‘Atâ b. Yasâr a spus: „În afara Nopţii valorii (Laylat al-Qadr), nu este nicio altă noapte care să fie mai mare decât Noaptea de la jumătatea lunii Şa’ban. Aceasta este una din nopţile în care invocaţiile primesc răspuns.”

Practici rituale recomandate:

În noaptea de 15 Şa’ban :

– se pot realiza 100 de rakat, după o tradiţie relatată de Muhâhid de la Ibn Abbas, şi în fiecare din ele se recită: Surâ Al-Fâtiha (o dată) şi Surâ Al-Ikhlâs (de 10 ori). Se realizează în unităţi de 2 rakat.

– în versiunea transmisă de Anas, rugăciunea din această noapte se face în 10 rakât, recitând în fiecare dintre ele: S. Al-Fâtiha (o dată) şi S. Al-Ikhlâs (100 de ori).

Prima generaţie de musulmani numea această rugăciune „Rugăciunea Binelui” (salâtu l-khaîr) şi se reuneau pentru a o realiza şi poate că o realizau chiar în comun.

– în această noapte se realizează şi o du’a particulară:

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين

اللهم صل على سيدنا محمد و آله و صحبه و سلم

اللهم يا ذا المَنِّ ولا يُمَنُّ عَلَيْهِ يا ذا الجَلالِ والإكْرام ياذا الطَوْلِ والإنْعام لا إلهَ إلا أَنْتَ ظَهْرَ اللاَّجِينَ وجَارَ المُسْتَجِيرينَ وأَمَانَ الخائِفِينَ

اللهم إِنْ كُنْتَ كَتَبْتَنَا عِنْدَكَ أَشْقِياءَ أَوْ مَحْرومينَ أَوْ مَطْرودِينَ أَوْ مُقَتَّراً عَلَيْنَا في الرِّزْقِ فَامْحُ اللهم بِفَضْلِكَ شِقَاوَتَنا وحِرْمَانَنا وطَرْدَنا

وإِقْتَارَ أَرْزَاقَنَا وأَثْبِتْنَا عِنْدَكَ في أُمِّ الكِتابِ سُعَداءَ مَرْزوقينَ مُوَفَّقِينَ لِلْخَيْراتِ

فَإِنَّكَ قُلْتَ وقَوْلُكَ الحَقُّ في كِتابِكَ المُنْزَل على لِسَانِ نَبِيِّكَ المُرْسَل (يَمْحُو اللهُ ما يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وعِنْدَهُ أُمُّ الكِتَابِ)

إلهَي بِالتَّجَلِّي الأَعْظَمِ في لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعَبانَ المُكَرَّمِ الَّتي يُفْرَقُ فِيها كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ وَيُبْرَمُ نَسَأَلُكَ أَنْ تَكْشِفَ عَنَّا مِنَ البَلاءِ ما نَعْلَمُ

وما لا نَعْلَمُ وما أَنْتَ بِهِ أَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الأَعَزُّ الأَكْرَمُ

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

În Numele lui Allâh Milosul Milostivul şi Laudă lui Allâh Domnul lumilor. Allâhumma roagă-te asupra Sayyid-nâ Muhammad şi asupra familiei şi Tovarăşilor săi şi adresează-le lor salutul de Pace.

Allahumma, o, Stăpân al Binecuvântării şi care nu este în nevoie de binecuvântare! O, Stăpân al Milei şi al Binefacerii! O Stăpân al Majestăţii şi al Generozităţii! Nu există altă divinitate în afara Ta, Tu, adăpostul refugiaţilor, Securitatea înspăimântaţilor şi Protectorul celor care caută protecţie.

Allahumma, dacă la Tine, în Maica Cărţii, Tu m-ai înscris ca nefericit sau lipsit de soartă, sau redus la mizerie, şterge, o, Allahumma, în Maica Cărţii, nefericirea mea, lipsa mea de soartă şi starea mea de indigență şi înscrie-mă la Tine ca fericit, înzestrat cu vedere şi cu bunuri, apt de fapte bune, dispensat de a (primi) hrana celui care-mi face rău, căci Tu ai spus – şi Cuvântul Tău este Adevărul – în Cartea Ta revelată Profetului şi Trimisului Tău: „Allâh şterge ce vrea şi El de asemenea confirmă şi la El se află Maica Cărţii” (Cor., 13, 39)[4]

Allahumma, prin Manifestarea Supremă a Nopţii din mijlocul lunii Şa’ban venerată, „în care tot Comandamentul Înţelept este împărţit” (Cor., 44,3)[5], întăreşte-ne de asemenea şi îndepărtează de la noi răul, nefericirea, lipsa şi epidemiile, din cele pe care le cunoaştem şi din cele pe care le ignorăm, iar Tu eşti Cunoscătorul prin excelenţă al lucrurilor ascunse.

Şi ca Allâh să se roage asupra Sayyid-nâ Muhammad, asupra familiei şi Tovarăşilor săi şi să le adreseze salutul de Pace.

– în această noapte se recită de trei ori surâ Ya Sin.

Prima recitare se face cu intenţia de a trăi mult timp în bine/ în facerea de bine. A doua recitare se face cu intenţia ca toate încercările/dificultăţle să fie îndepărtate. A treia recitare se face cu intenţia de a se susţine exclusiv prin Allâh renunţând la ajutorul oamenilor.

Apoi se realizează 10 rakat şi în fiecare dintre ele: – S. Al-Fâtiha (o dată) şi S. Al-Ikhlâs (30 de ori) şi se termină prin du’a particulară de la punctul precedent.

În ziua de 15 Şa’ban se ţine post.

Capture


NOTE:

[1] Traducătorul a consultat această pagină şi aceasta şi aceasta. Sunt foarte multe surse concordante care demonstrează calitatea si importanța acestei nopți, noi ne-am rezumat în acest articol la doar unele dintre ele.

[2] Ibn Rajab al-Hanbali, Lata’if al-Ma’arif, Beirut: Dar Ibn Hazm, 2004, p. 137.

[3] Sunan Ibn Majah, Cairo: Dar Ihya’ al-Kutub al-Arabiyya, Vol. 1, p. 445.

[4] { يَمْحُواْ ٱللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ ٱلْكِتَابِ }

[5] { إِنَّآ أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ }

Reclame